czwartek, 22 czerwiec 2023 07:55

„Dzień Ziemi codziennie!”

W drugim semestrze uczniowie klas 4-8 realizowali zadania w ramach projektu szkolnego „Dzień Ziemi codziennie!”. Projekt miał na celu zwiększenie świadomości ekologicznej i kształtowanie odpowiedzialnej postawy wobec zasobów przyrody i najbliższego środowiska. Przedsięwzięcie zostało ogłoszone z okazji Dnia Ziemi i miało podkreślać konieczność dbałości o naszą planetę, nie tylko tego dnia, ale każdego dnia roku.

Projekt obejmował zadania realizowane na lekcjach przyrody, biologii, geografii, muzyki, plastyki oraz podczas zajęć z wychowawcą. Uczniowie przygotowali plakaty, uczyli się piosenek o tematyce ekologicznej . Uczniowie kl. 6c i 7c wzięli udział w sadzeniu lasu na terenie zrekultywowanego składowiska odpadów w Suchym Lesie. Chętni uczniowie kl. 7-8 przygotowali filmiki o działaniach, jakie można podejmować każdego dnia, by dbać o Ziemię.

16. czerwca odbyło się w naszej szkole uroczyste podsumowanie projektu. Tego dnia  uczniowie mogli zasadzić w szkolnym ogrodzie rośliny pochodzące z własnych zasobów.   Klasy uczestniczyły także w spotkaniu w holu szkoły prowadzonym przez uczniów klasy 5d: Lenę, Amelię i Bartka. Podczas spotkania uczniowie obejrzeli wybrane filmiki przygotowane przez uczniów najstarszych klas, obejrzeli wystawę plakatów, zaśpiewali wspólnie lub wysłuchali piosenek przygotowanych przez inne klasy.

Spotkania uświetnił występ Natalii z kl. 5d, która zaśpiewała utwór „Wiosenne przebudzenie”. Podczas imprezy Pani Kamili Żywocka zaprezentowała też książki pochodzące z zasobów biblioteki szkolnej, które mogą nam przybliżyć problemy środowiska. 

 Mamy nadzieję, że pomysły, którymi dzieliliśmy się podczas realizacji projektu będziemy wdrażać również podczas nadchodzących wakacji i w kolejnym roku szkolnym.

Beata Kociszewska

Karolina Urbańska

Sylwia Błażejewska- Kasprzyk

Kamila Żywocka

poniedziałek, 05 czerwiec 2023 07:54

 Kiedyś byliśmy dziećmi..


Dobiegła końca realizacja projektu „Kiedyś byliśmy dziećmi” związanego z Dniem Dziecka. Głównym celem tego

przedsięwzięcia było wykonanie pracy łączącej fotografię babci lub dziadka z okresu

dzieciństwa z relacją wspomnieniową nawiązującą do tego zdjęcia.

Wpłynęło wiele prac zawierających ciekawe, czasem zabawne lub wzruszające

wspomnienia. Niektóre z nich można potraktować również jako przydatne, zwłaszcza dla

badań nad historią współczesną Poznania i okolic, źródła historyczne. W pracach

zamieszczone zostały zdjęcia pokazujące dziadków z czasów dzieciństwa na tle Poznania
1685717467663

sprzed lat. Widzimy na nich np. Rataje w 1947 roku, Cytadelę czy Górczyn.

Część z prezentowanych miejsc zmieniła się nie do poznania i tylko najstarsi mieszkańcy naszego miasta mogą pamiętać ich wcześniejszy wygląd. Serdecznie dziękujemy za wasze zaangażowanie i możliwość poznania tak wielu ciekawych historii. 

E.Isajewicz

czwartek, 01 czerwiec 2023 17:37

Drużynowy turniej scrabble


W piątek 19. maja po raz pierwszy w naszej szkole odbył się turniej gry w odmianę gry scrabble „belgijka”.
Po ogłoszeniu wydarzenia część uczniów dopytywała o to, na czym będzie ten turniej polegać: „Czy będziemy tańczyć???”, „Czy najpierw zagramy w scrabble, a potem zatańczymy?”. Nie, nie… Belgijka to też nazwa odmiany gry scrabble popularna w gronie zaawansowanych graczy scrabble. Ten wariant gry polega na tym, że każdy uczestnik z podanego zestawu liter stara się ułożyć na planszy jak najwyżej punktowane słowo, a w całej grze zgromadzić jak najwięcej punktów poprzez wykorzystanie liter, blanków i pól premiowych planszy. Punkty obliczane są według zasad obowiązujących podczas tradycyjnej rozgrywki scrabble. Ta odmiana gry została wymyślona przez Belga Hipolita Woutersa, stąd jej nazwa. W grze może uczestniczyć dowolna liczba osób, czy drużyn. Do turnieju szkolnego mogły zgłaszać się drużyny dwuosobowe.
Do rozgrywki przystąpiło ostatecznie 7 drużyn złożonych z uczniów klas 5 i 6. Turniej prowadziły panie Karolina Urbańska oraz Ewelina- Woźniak Czech. Każda grupa miała do dyspozycji planszę i zestaw liter. Turniej składał się z 15 rund, każda po 2 minuty. Poniżej przedstawiamy szczegółową relację ?
Pani Karolina (sędzia) wylosowała zestaw 7 liter, gracze umieścili litery na swoich stojakach i w ciągu 2 minut starali się wymyślić jak najdroższy ruch. Przez pierwsze 10 ruchów na stojaku musiały znajdować się co najmniej dwie spółgłoski i co najmniej dwie samogłoski (blank mógł być uznany za spółgłoskę lub samogłoskę). Jeśli stojak nie zawierał odpowiednich liter, wówczas wszystkie litery ze stojaka trafiały do worka, a prowadzący dolosowywał na stojak nowe litery. Pierwsze losowanie wyglądało obiecująco. Uczniowie układali wyraz z zestawu: H, K, blank, S, R, Ż, O. Wygrało słowo ROŻEK za 22 punkty ułożone przez Basię i Natalię z klasy 6a. Po każdej rundzie na planszy każdej drużyny układany był zwycięski ruch i do niego były dokładane kolejne. W drugiej rundzie najwyżej punktowane słowo „BONUS” (13 punktów) ułożyli Mikołaj i Maks z klasy 6a. Następne zestawy wyglądały coraz gorzej, ale gracze walczyli dzielnie. W trzeciej rundzie z liter H, D, G, L, O, F, I Paulina i Natalia oraz Liwia i Lena z 5d ułożyły KILOF za 22punky. Następnie zwyciężyło słowo DRYGU za 13 punktów Gosi i Leny z klasy 6a ( o 1 więcej niż słowa dwóch innych drużyn – Patryka i Maksa z 6a oraz Pauliny i Natalii z 5d) dołożone z zestawu: H, H, Y, D, R, Y,G. W rundzie piątej znów Gosia i Lena znalazły najdroższe słowo (24 punkty). Tym razem było to słowo DZYŃ z zestawu H, H, Y, L, Ń, Z, I. Po dolosowaniu kolejnych liter zestaw wyglądał następująco: H, H, E, L, O, A, I. Aż trzy drużyny ułożyły słowo LEŃ za 20 punktów. Dopiero w rundzie 7 pozbyliśmy się jednej z liter H, najwyżej punktowanym ruchem okazało się HOP za 12 punktów ułożone przez Gosię i Lenę. W 8 rundzie zwyciężył ruch, w którym na planszę dołożono tylko jedną literę. Na to sprytne zagranie wpadły Basia i Natalia- dołożyły literę T z zestawu H, T, Ę, I, O, A, I. Na planszy powstały wówczas dwa słowa TE/TY, litera T znalazła się na podwójnej premii słownej. W 9 rundzie znów zwyciężył ruch polegający na dołożeniu jednej litery z zestawu H, P, Ę, I, O, A, I do już istniejącej krzyżówki. Aż 4 drużyny przedłużyły wówczas KILOF do KILOFA i zdobyły 12 punktów- Patryk i Maks z klasy 6a, Gosia i Lena, Emilia i Amelia oraz Basia i Natalia. Mimo niełatwych zestawów przez kilka pierwszych rund klasyfikacja punktowa była dość wyrównana. Po rundzie 10 w końcu na planszy pojawiło się dłuższe słowo PIĘTA (12 punktów) z zestawu H, P, Ę, I, O, I, T. To słowo ułożyły zarówno Liwia z Leną, jak i Basia z Natalią. Ruch za 12 punktów wymyśliły też Gosia z Leną, położony słowo TĘPA. Podczas belgijki, kiedy różne słowa mają taką samą wartość punktową sędzia ma prawo wybrać wyraz, który zostanie na planszy i będzie bardziej rozwojowy dla rozgrywki. W rundzie jedenastej po raz kolejny wygrał wyraz dźwiękonaśladowczy, tym razem PHI ułożone przez Gosię i Leną (litery sięgnęły potrójnej premii słownej), a zestaw wyglądał wówczas tak: H, N, I, E, I, O, W. Później z zestawu P, N, I, E, U, O, W Paulina i Natalia ułożyły słowo PIWNE (10 punktów). Na dwie rundy przed końcem aż trzy drużyny wpadły na słowo PUDER (18 punktów) z zestawu D, R, E, U, O, S, N. W rundzie 14 z zestawu M, E, M, A, O, S, N zwyciężyło słowo SMAREM Pauliny i Natalii (24 punkty). Gosia i Lena w ostatniej rundzie przypieczętowały swoje wcześniejsze poczynania i ułożyły RADA z A, L, A, C, O, R, N.
Tak wyglądała ostateczna klasyfikacja:
- Gosia Koc i Lena Wasielewska z klasy 6a – 184 punkty
- Basia Olejniczak i Natalia Szczepańska z klasy 6a- 175 punkty
- Emilia Baranowska i Amelia Hajto-Kaźmierska z klasy 5d- 140 punkty
Gratulacje!
Tuż za nimi pozostałe drużyny, które stosowały w poszczególnych rundach różne taktyki. Jedna z drużyn nawet wymyślała słowa (brzmiały bardzo ciekawie np. HYPIOT, MONISA- sprawdzaliśmy w Oficjalnym Słowniku Polskiego Scrabblisty, czy istnieją). Okazało się, że raz słowotwórstwo się opłaciło. Nie uniknęliśmy potknięć ortograficznych, zdarzyły się rundy, w których niektóre drużyny spasowały, albo ułożyły słowo niepoprawnie odmienione. Jedno jest pewne- scrabble to nie tylko znajomość słów, ale też szukanie miejsc na planszy z premiami i takie układanie liter na polach, by po dodaniu i/lub pomnożeniu uzyskać jak najwięcej punktów. Ach, ta matematyka…
Ogromne brawa dla WSZYSTKICH DRUŻYN za ciekawe pomysły, grę fair play i miłą atmosferę !!! Wszyscy uczniowie po raz pierwszy grali w belgijkę, a niektórzy nawet pierwszy raz w scrabble ? Nie zdążyliśmy analizować na bieżąco, który ruch był najdroższy z danego zestawu. Ale nad tym możemy już pomyśleć w domu… ?

 
Z ogromną radością informujemy, że praca Sary Medel Lopez - uczennicy klasy 5c zajęła II miejsce ex aequo w etapie powiatowym konkursu „Palić, nie palić- oto jest pytanie?”. Konkurs dla uczniów klas piątych organizowała Wojewódzka Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Poznaniu, Oddział Higieny Dzieci, Młodzieży i Promocji Zdrowia wraz z partnerami. Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu lapbooka na temat palenia tytoniu i/lub używania
e-papierosów. Celem konkursu było propagowanie zdrowego stylu życia wolnego od palenia tytoniu i inhalowania e - papierosów, promowanie niepalenia i nieużywania e-papierosów szczególnie w środowisku młodzieży szkolnej.
19. maja odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu oraz wręczenie nagród. W konkursie wzięło udział 176 uczniów z 31 szkół powiatu poznańskiego. Praca Sary była bardzo ciekawa, wyróżniała się techniką przygotowania, była oryginalna pod względem plastycznym.
Serdecznie gratulujemy i życzymy Sarze kolejnych sukcesów!

Link do informacji o konkursie na stronie organizatora: https://www.gov.pl/web/psse-poznan/rozstrzygniecie-etapu-powiatowego-konkursu-na-lapbook-pod-haslem-palic-nie-palic--oto-jest-pytanie
Karolina Urbańska 


poniedziałek, 22 maj 2023 06:13

Wyjście do Muzeum Archeologicznego

W drugim semestrze uczniowie naszej szkoły mieli przyjemność uczestniczyć w ciekawych zajęciach proponowanych przez Muzeum Archeologiczne w Poznaniu. W czasie lekcji muzealnych dowidzieliśmy się, jak wyglądało życie codzienne w średniowiecznym Poznaniu, jak dbano o czystość miasta, czym się leczono i jak spędzano czas wolny. Zwiedziliśmy również wystawę dotyczącą najdawniejszej historii Polski, gdzie zobaczyliśmy rekonstrukcje drzwi gnieźnieńskich, scenę zjazdu gnieźnieńskiego oraz mogliśmy przymierzyć elementy rycerskiej zbroi.muzarche
niedziela, 21 maj 2023 19:07

Festyn 2023

Festyn 2023 w SP 51
W dniu 20 kwietnia w miejscowości Żerków odbyły się Mistrzostwa Polski w Drużynowych Biegach Przełajowych. Nasza szkoła uczestniczyła w pięciu kategoriach wiekowych.

Igrzyska Dzieci dziewcząt - VIII miejsce drużynowo

Igrzyska Dzieci chłopców - III miejsce drużynowo

Igrzyska Dzieci dziewcząt - II miejsce drużynowo
-Zuzanna Nowak - II miejsce indywidualnie

Igrzyska Młodzieży Szkolnej dziewcząt - I miejsce drużynowo - awans na Mistrzostwa Polski
-Pola Podraza - I miejsce indywidualnie

Igrzyska Młodzieży Szkolnej chłopców - XI miejsce drużynowo

Pola Podraza, Weronika Pietrzak, Natalia Zielińska, Laura Konieczna, Olga Chadaj oraz Zuzanna Sikorska uzyskały kwalifikacje do Mistrzostw Polski, które odbędą się w najbliższy czwartek, 27 kwietnia w Bydgoszczy!

Gratulujemy!
niedziela, 07 maj 2023 16:29

Sadziliśmy las

28 kwietnia klasy 6c i 7c wraz z paniami: Moniką Karasiak, Karoliną Urbańską i Kamilą Żywocką wzięły udział w wyjątkowym wydarzeniu „Zielona kwatera” organizowanym przez Zakład Zagospodarowania Odpadów sp. z o.o. w Poznaniu wspólnie z partnerami - uczniowie sadzili drzewa i krzewy na terenie zrekultywowanej kwatery składowiska odpadów w Suchym Lesie. Akcja miała na celu przywrócenie wartości przyrodniczej tego terenu. Prace poszły nam bardzo sprawnie, pogoda dopisała. Po zasadzeniu roślin uczniowie mogli wziąć udział w quizach i zabawach przygotowanych przez organizatorów, a także poszerzyć wiedzę na temat recyklingu i prawidłowego segregowania odpadów. To były niezwykłe lekcje!
Strona 4 z 30