niedziela, 14 październik 2018 12:17

Wycieczka do Warszawy

5 października uczniowie klas VI, VII i VII-mych odwiedzili Muzeum Historii Żydów Polskich Pollin i Muzeum Powstania Warszawskiego. Są to interaktywne muzea, dzięki którym uczniowie odbyli podróż w czasie...
Wycieczkę zaczęliśmy od wizyty w Pollin, gdzie odwiedziliśmy osiem galerii, w który przedstawiono kulturę i dziedzictwo polskich Żydów. W galerii Las poznaliśmy legendy o przybyciu i osiedleniu się Żydów w kraju Polan, w tym przepiękną legendę Po-lin, której zawdzięczamy nazwę Polski w języku hebrajskim. W galerii Pierwsze Spotkania – Pierwsze Osadnictwo dzieci poznały Ibrahima Ibn Jakuba, żydowskiego dyplomatę z Kordoby, autora słynnych zapisków z podróży po Europie. Uczniowie obejrzeli pierwsze zachowane zdanie zapisane w języku jidysz w modlitewniku z 1272 roku i oryginalny żydowski brakteat. W galerii Paradisus Iudaeorum – żydowski raj największe wrażenie na uczestnikach wycieczki zrobił interaktywny model Krakowa i Kazimierza. W Wirtualnej Bibliotece obejrzeliśmy arcydzieła piśmiennictwa hebrajskiego i jidysz w multimedialnej formie: Talmud, dzieła religijne, filozoficzne, obyczajowe. Na prasie drukarskiej każdy z uczestników odcisnął kilka stron tytułowych z XVI-wiecznych książek i zajrzał do skrzyni z najważniejszymi dla gminy przedmiotami. Dzięki ogromnej mapie poznaliśmy skalę osadnictwa żydowskiego w Rzeczypospolitej w XVI i XVII w. Galeria Miasteczko to opowieść o siedemnastowiecznych wojnach i życiu codziennym Żydów wokół rynku i synagogi. W galerii obejrzeliśmy zrekonstruowane wnętrze malowanego sklepienia z drewnianej synagogi w Gwoźdźcu. Zajrzeliśmy do żydowskiego domu i do karczmy. W galerii Wyzwania nowoczesności zasiedliśmy wokół interaktywnego stołu na tronach trzech imperiów. Poznaliśmy tam historię rozbiorów i ich skutki dla Żydów. W XIX-wiecznej stacji kolejowej zobaczyliśmy historię masowych migracji, dowiedzieliśmy się o roli Żydów w budowie sieci kolejowej i o specjalnym, chasydzkim pociągu kursującym między Warszawą a Górą Kalwarią W galerii „Ulica” spacerowaliśmy przedwojenną arterię ul. Zamenhofa, odtworzoną dzięki multimedialnej fasadzie kamienic. Z ulicy weszliśmy w bramy kamienic, gdzie odkryliśmy bogate życie kulturalne i polityczne międzywojnia oraz poznaliśmy problemy życia codziennego prowincjonalnych miast Polski. W galerii Zagłada poznaliśmy wstrząsające realia życia w warszawskim gettcie. Ostatnia z galerii Powojnie (1944 do dziś), pokazała nam, jak kształtowały się losy polskich Żydów po II wojnie światowej.
Wizytę w Muzeum Powstania Warszawskiego zaczęliśmy od przekazania kilkuset pocztówek napisanych przez uczniów naszej szkoły do Powstańców Warszawskich. Muzeum Powstania Warszawskiego mieści się w dawnej elektrowni tramwajowej. Aranżacja wnętrza (granitowy bruk, mundury, ubrania, rowery, plakaty, gazety, replika samolotu Liberator B-24J w skali 1:1, radiostacje, mogiły powstańców) i wykorzystanie efektów multimedialnych, przybliżyło nam powstańczą rzeczywistość. Idąc wytyczoną trasą poznaliśmy chronologicznie przebieg powstania jak czas okupacji, godzinę „W” czy zrzuty aliantów. Odwiedziliśy drukarnię z lat czterdziestych i poznaliśmy życie codzienne w powstańczej Warszawie. W kinie Palladium oglądaliśmy powstańcze kroniki filmowe Biura Informacji i Propagandy AK, pokazywane w czasie Powstania. Największe emocje wzbudziła wśród uczniów aranżacja trasy kanału i film w technoligii 3d ukazujący Warszawę po zakończonym powstaniu.